Üdvözöljük a

WeChat – a kínai piactól egy kattintásra | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

WeChat – a kínai piactól egy kattintásra

Szerző: Schmidt Enikő | 2018. június 20.

A kamara kollégái is részt vettek az MKIK Magyar-Kínai Tagozata és az EU SME Centre közösen szervezett képzésén, ahol a résztvevők megismerkedtek egy az európai KKV-k számára is elérhető és előnyös kínai piacra lépési lehetőséggel, mely sokkal inkább leköveti a kkv szektorban jelenleg előállított termék-volumeneket. Sok vállalkozást tulajdonképpen az riaszt el ettől a piactól, hogy a „mintának” bekért termékmennyiség a hagyományos kereskedelemben sokszor a vállalkozás éves termelésével egyenlő.

A kínai piac folyamatos bővülése és a határokon átnyúló kereskedelem nyitottabbá válása remek lehetőséget teremtett az európai KKVk megjelenésére a kínai e-kereskedelemben.

 

Elsősorban miért az e-kereskedelemben?  Mert az online vásárlás nem a kereskedelem jövője, hanem a jelene, különösen Kínában, ahol világszinten az online vásárlások 42%-át bonyolították a tavalyi évben, melynek 90 %-a mobiltelefonon keresztül történik teljes körűen (termék kiválasztása-terméktapasztalatok bekérése véleményvezérektől – megrendelés – fizetés – kiszállítás vezető nélküli elektronikus meghajtású logisztikai robot-dobozokkal). Ez így elég utópisztikusnak hangzik, de ez a valóság, hiszen a viszonylag gyorsan lezajló kereskedelmi fordulat során kimaradtak olyan lépések, mint a kiskereskedelmi bolthálózatok fizikai kiépítése, vagy akár az Európában elterjedt bevásárló központok felépítése. A kínai fogyasztói kör száma ugrásszerűen növekszik, az európai áruknak igen erős a fogyasztói bizalmi indexe, ami óriási potenciális piacot jelenthet a magyar KKV-k számára.

 

A kínai piacra bejutni nem könnyű, az online értékesítési csatornákon viszont relatíve egyszerűen és gyorsan meg tudunk jelenni. A tradicionális kiskereskedelembe külföldi árut bevinni a bürokratikus és egyéb akadályok miatt szinte lehetetlen volt, így a kormány ezt megkönnyítendő, létrehozta a CBEC (Cross-border E-commerce: Határon átnyúló online kereskedelem) kiszolgálására a „szabadkereskedelmi övezeteket”.

 

A kínai kormány egyszerűbbé tette az online értékesíteni kívánt termékek ellenőrzési folyamatát (CIQ), így az Ellenőrzési és Karanténügyi Általános Hivatal vizsgálata a bolti értékesítés 12-18 hónapjáról 4-6 hétre rövidül ebben a formában.

 

A kereskedelmi tevékenység folytatásához a cégnek rendelkeznie kell raktárral vagy telephellyel valamelyik szabadkereskedelmi övezetben (jelenleg 11 övezet rendelkezik ilyen státusszal), de az is megoldást jelenthet, ha szerződést köt valamelyik helyi szállítmányozási céggel.

Nem kötelező, de nagy előnyt és biztonságot jelenthet, ha az előkészületek során benyújtjuk védjegyoltalmi kérelmünket a termékünk, cégünk számára.

 

A távoli, kínai piacokat célzó export gondolata elérhetőbbnek tűnik, ha megismerkedünk az egyik legkedveltebb kínai szuperalkalmazással a "WeChat"-tel.

A WeChat egyetlen applikáció, amiben megtalálható minden hasznos program kínai megfelelője – LinkedIn, Facebook, Instagram, Gmail, PayPal stb. – a mindennapi élet alapvető kelléke. Jelenleg több, mint 700 millió felhasználójuk van, akik átlagosan napi 3 órát töltenek az alkalmazáson.

A saját felhasználói fiók létrehozása pár egyszerű lépést igényel, hasonlóan bármelyik másik online alkalmazáshoz. Mivel a webshop elindulása előtt ellenőrizni fogják, hogy a fiók tulajdonosa megfelel-e a már említett feltételeknek magának a WeChat fióknak a létrejötte is bizalmat kelt a vásárlókban.